fredag 12 oktober 2012

Hamam-hehe

Idag när jag kom fram till mitt vanliga hamam, turkiska bad, var det av någon outgrundlig anledning bara öppet för herrar. Tack och lov fick jag se skylten i tid, så jag inte gav mej ner i badet.

Eftersom jag ställt in mej på att bada gick jag till ett annat hamam som jag passerar rätt så ofta. Och jodå, det var öppet! Till samma kostnad som det vanliga också. 40 lira, 160 svenska kronor är ok att betala även om man inte blir nöjd.

Jag blev anvisad en badhytt och bytte om till bikinbrallor. Om överkroppen virade jag som vanligt hamamhandduken jag fått av baderskan. Snart var jag på plats i den stora baddelen, och som vanligt slet jag av mej handduken för att hänga upp den. Då blir det ett jäkla liv på baderskan och snabbt förstår jag, faktiskt på turkiska, att det är ett bad gemensamt för damer och herrar. Snabbt på med handduken igen! Hehe...som ni kanske förstår var jag själv, för hade det suttit en turkisk man i badet hade jag behållit handduken på. Fullständigt från vettet är jag inte!!

När jag var uppvärmd och klar för scrubben dyker baderskan upp igen och säger åt mej att ta av handduken och "lägga upp" mej för scrubb. Då började jag undra hur fanken den där människan skulle ha det egentligen. Var där män, eller var där inte män. Hur som helst så lyder i varje fall jag en turkisk baderska. Jag gjorde alltså som hon sa och fick min behandling, nästan helt naken på bordet i mitten på det gemensamma badet. Efter behandlingen blev jag invirad i två, något surt luktande badhandukar och hänvisad tillbaka till omklädningshytten. På vägen mötte jag två rätt så rejäla män i badhandukar på väg in i badet. Jag tackar gudarna för att jag hann ut i tid!!.

Nu sitter jag här och funderar, efter att ha besökt fyra olika hamam, om jag ska göra som gubben och bojkotta eländet. Samtidigt är jag ju lite äventyrslysten och har också en annan idé. Kanske skulle jag besöka fler bad och skriva en guidebok i ämnet. Där kunde jag betygsätta baden och ge tips och råd inför besöket. Det skulle kunna låta såhär:

1. Gör dej inte snygg innan.

2. Ibland ska du täcka alla heliga delar, ibland får du kämpa för att ens behålla brallorna på.

3. Ibland dyker det upp oväntade saker i din närhet, såsom halvnakna män.

4. Var beredd på att följa obegripliga instruktioner på turkiska. Var också beredd på, att när du tror du förstått har du förmodligen inte gjort det.

5.Packa en väska med bikini (eller inte), fräscha badhandukar, schampoo och en hårborste.

5. Öppna en flaska vin, så du kan ta dej ett (minst) lugnande glas när du kommer hem.

Ha ett skööönt bad!! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar